Kantel je scherm om
DefMag te bekijken.

Loading...

Terug Activeer navigatie
Activeer navigatie

Dwars door
de zeven zeeën

Het verhaal van Maurits

Je kunt me als Matroos Verbindingen/ICT zien als een belangrijke verbindende schakel. Ik zorg voor de communicatie op de boot, en tussen de Onderzeedienst en de wal. Communicatie is bij ons een ruim begrip. Denk aan satellietverbindingen, computernetwerken en radioverbindingen. En de berichten die we versturen kunnen uiteenlopen van een simpel e-mailtje tot strategische informatie voor het hoofdkwartier tijdens operaties op zee. Het is heel belangrijk dat berichten op tijd en bij de juiste personen aankomen; daar zit ik met mijn collega-matrozen dan ook bovenop.

Over Maurits

Maurits (20) rondde de opleiding Veiligheid & Vakmanschap (VeVa) af en koos daarna voor de vakrichting Grondoptreden. In eerste instantie wilde hij aan de slag bij het Korps Mariniers, maar tijdens het afronden van zijn opleiding raakte hij zó onder de indruk van een presentatie van de Onderzeedienst dat hij besloot die richting op te gaan. Inmiddels werkt Maurits al twee jaar als Matroos Verbindingen/ICT op de Zr. Ms. Zeeleeuw, een onderzeeboot van de Walrusklasse gelegen in de marinehaven in Den Helder.

In een onderzeeboot werk je met veel man in heel kleine ruimtes. Dat betekent dat we voor 100% op elkaar moeten kunnen bouwen.

Radiotechniek

Ik ben onderdeel van het team Verbindingsdienst Radio. Als Matroos 1 ben ik volledig bekwaam in het radiovak. Ik werk nu al grotendeels zelfstandig, maar als ik ergens niet uitkom, roep ik uiteraard mijn chef. We moeten ook twee uur per dag verplicht af-oefenen: aan de hand van een takenboek maak ik vakgerichte en radiotechnische taken, maar ook algemene oefeningen en toetsen. Algemene kennis van de boot is namelijk essentieel. Je moet weten hoe je moet handelen als er brand is of een lekkage.

Op weg naar een missie

De boot waarop ik werk, de Zeeleeuw, komt net uit een lange onderhoudsperiode en is bovendien een opwerkboot. Dit houdt in dat we qua bemanning en systemen toewerken naar operationeel varen. Alleen als de onderzeeboot helemaal gereed is en de bemanning op elkaar ingespeeld, kunnen we op missie. Tot die tijd werken we veel aan de boot en gaan we op oefening. Onlangs zijn we naar Engeland en Schotland gevaren. Het was vrij slecht weer; spullen vielen op de grond en sommigen werden zeeziek. We hebben ook recent een brandoefening aan boord gedaan, en tegelijkertijd hadden ze een lekkage gesimuleerd. Iedereen is dan in rep en roer en zet zich maximaal in. Heel mooi om te zien en mee te maken. Op dit moment maken we ons klaar voor een Atlantische oversteek – dan mogen we ons witte tropenpak aan!

Op de uitkijk

Als we varen, heb ik andere taken dan wanneer de boot in de marinehaven ligt. Al varende zit ik bijvoorbeeld ook één keer per dag twaalf uur lang op wacht en bevind ik me als optronics-operator achter de optronische mast. Deze mast is de vervanger van de oude periscoop en maakt binnen een aantal seconden een 360- graden-HD-beeld van de omgeving. De beelden bekijk ik vervolgens op de monitors in de centrale. Varen is het echte werk natuurlijk; dat doe ik het liefst.

Interesse voor ICT

Toen ik jong was, vond ik ICT en computers al heel interessant. Mijn opa en mijn vader hebben allebei gediend; dat heeft ook wel een basis gelegd voor mijn carrière bij de Onderzeedienst. Defensie is daarnaast een fijne werkgever; alles is goed geregeld. Zo wordt er gezorgd voor huisvesting en krijg je een vergoeding voor de maaltijden. In de toekomst zou ik graag nog een Korporaalsopleiding willen doen. Maar voorlopig ga ik nog hard aan de slag als Matroos 1. Er valt nog zoveel te leren.

De wereld zien

Mijn vriendin vindt het soms lastig dat ik zo vaak weg ben; soms ben ik zeven weken achter elkaar van huis. Gelukkig went ze er al een beetje aan. Ik zie haar, mijn vrienden en familie meestal in het weekend. Dan ga ik ook graag naar de stad: even lekker stappen, stoom afblazen. Werken aan boord van een onderzeeboot is hard werken, maar je krijgt er veel voor terug. Je reist de wereld rond, komt in verschillende havens. De sfeer onderling is ook prettig; je leert elkaar goed kennen in krappe ruimtes. En daarbij: hoeveel mensen kunnen zeggen dat ze aan boord van een onderzeeboot werken?

Net als Maurits wat van de wereld zien? Ga dan hier naartoe.
Vorig artikel Volgend artikel